اين شركت در ابتدا به توليد موتورسيكلتهاي سايدكار ميپرداخت، اما پس از مدتي بر توليد خودرو متمركز شده و نام شركت در سال ۱۹۳۳ به "اساس كارز" تغيير كرد. جگوار اساس ۱۰۰، نخستين خودرويي بود كه در سال ۱۹۳۵ با نام جگوار عرضه شد.
پس از جنگ جهاني دوم و در سال ۱۹۴۵، اس اس كارز نام خود را به جگوار تغيير داد، زيرا نام اين شركت مشابه با سازمان شبه نظامي نازي آلمان بود. جگوار مارك پنج، نخستين خودروي جگوار پس از پايان جنگ بود، كه در سال ۱۹۴۸ توليد شد. در همان سال سدان لوكس جگوار ايكسكا۱۲۰ را نيز روانه بازار كرد، كه سريعترين خودروي توليدي تا آن زمان محسوب ميشد. اين اتومبيل از محبوبيت بسياري برخوردار شد و به جگوار كمك كرد، تا حضور قدرتمندي در بازار خودروهاي اسپورت داشته باشد.
در دهه ۱۹۵۰، صادرات محصولات لوكس جگوار به بازار ايالات متحده آمريكا آغاز شد. جگوار مارك هفت سالون، در سال ۱۹۵۱ و به صورت اختصاصي براي بازار آمريكا معرفي شد. در سال ۱۹۵۶، اين خودرو برنده جايزه "رالي مونت كارلو" گرديد.
در اواسط دهه ۱۹۵۰ جگوار مدلهاي جگوار مارك هشت و جگوار مارك نه را به خط توليد خود اضافه كرد. همزمان و با ارتقا عملكرد جگوار ايكسكا، شركت مدل جگوار ايكسكا۱۴۰ را نيز توليد كرد. پس از آن، جگوار ايكسكي۱۵۰ معرفي شد، كه سريعتر از مدلهاي قبلي خود بود، اما جذابيت مدلهاي ۱۲۰ و ۱۴۰ را نداشت.
در دهه ۱۹۶۰، يكي از مشهورترين خودروهاي جگوار متولد شد. جگوار تيپ اي، كه در بازار ايالات متحده آمريكا به نام ايكسكا اي شناخته ميشد، در سال ۱۹۶۱ عرضه گرديد. اين خودروي اسپرت، در دو گونه كوپه و كانورتيبل، عملكرد فوقالعاده را با ظاهري بسيار جذاب، در هم آميخته بود. جذابيت جگوار اي تايپ، به حدي بود، كه حتي تحسين "انزو فراري"، مؤسس شركت فراري را نيز در پي داشت.
يك دهه بعد، اين شركت جگوار ايكسجي۶سي و جگوار ايكسجي۱۲سي كوپه را براي ملحق شدن به محصولات سدان خود معرفي كرد. مدل ايكسجي۱۲سي سريعترين سدان توليدي تا آن زمان بود. در اواسط دهه ۱۹۷۰ ميلادي، مدل محبوب تيپ اي، با مدل جگوار ايكسجياس جايگزين شد. در دهه ۱۹۸۰ جگوار روند رو به رشد خود را، ادامه داده و مدل جگوار ايكسجياس اچاي و خودروي سوپراسپورت؛ جگوار ايكسجي۲۲ را روانه بازار كرد.
البته در آن زمان، خودروهاي جگوار به واسطه برخي نقصهاي فني نيز مشهور شدند، كه مشكلات الكتريكي، بيش از ساير موارد، نارضايتي مشتريان اتومبيلهاي جگوار را به همراه داشت. از سوي ديگر، سختتر شدن رقابت، به واسطه حضور خودروهاي آلماني و كمبود منابع مالي، جگوار را بر آن داشت، تا طي همكاري با شركتي ديگر، به فعاليتهاي خود ادامه دهد. اين تصميم در نهايت به خريد جگوار توسط فورد در سال ۱۹۹۰ منجر شد.
جمعه ۰۱ دی ۹۶ | ۲۲:۴۲ ۱۲۴ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است
دوچرخه لندرور